Meeuwisse in transitie

De Haagse specialist in grond-, weg-, en waterbouw Meeuwisse bestond in 2020 75 jaar. Dit jaar wordt de transitie naar elektrische voertuigen en bouwmachines voortgezet. MAN speelt hierin een voorname rol. De nieuwe bestelauto’s zijn geleverd door LEEUWEN TRUCKS & VANS.

  •  Elektrificeren met MAN eTGE

Meeuwisse zit in de slotakkoorden van een verhuizing naar een ruimer pand met grond eromheen, waardoor het gehele wagenpark makkelijk op eigen terrein geparkeerd kan worden. “We hebben de kans met beide handen aangegrepen om er een zo duurzaam mogelijk pand van te maken”, zegt directeur Jos Pfeifer. Hij legt uit dat er geen aardgas-aansluiting is en dat er 600 stuks zonnepanelen op het dak liggen. “Uiteindelijk kunnen we hier zelf onze MAN-bestelauto’s en onze bouwmachines opladen”, verzekert hij.

Den Haag

De nieuwe vestiging bevindt zich vlakbij de gemeentegrens van Den Haag. “Die stad telt al vele laadpalen en per 1 januari 2022 worden de criteria voor milieuzones strenger, dan mogen uitsluitend nog Euro 6 voertuigen de zone in. En in 2025 zal het overgaan in een zero-emissie-zone.” Pfeifer vertelt dat hij al een aantal elektrisch aangedreven kleine graafmachines en shovels aan het werk heeft. “Die moesten tijdens het werk in Den Haag regelmatig tussendoor opgeladen worden. Dat bleek eenvoudig te gaan: Den Haag beschikt al over tal van laadpalen.” Meeuwisse kan nog niet alle gebieden met elektrische bestelauto’s bereiken. “Om die reden hebben we nog enkele diesel-TGE’s gekocht. We zijn ook actief in de regio’s Rijswijk, Wassenaar, Voorschoten en Westland. Dat is voor de eTGE nu nog net te ver.”

Al jaren klant

Meeuwisse is al heel lang klant van MAN. “We hebben ook andere merken rijden, maar de relatie met Van Leeuwen is vanzelfsprekend. We waren erg onder de indruk van de TGE. Maar op een gegeven moment gaven we aan dat we een elektrische variant wilden. Die bleek er net aan te komen. We hebben ermee gereden en dat was een heel mooie ervaring”, aldus Pfeifer.

Meeuwisse voert vaak voor gemeenten infrastructurele projecten uit. “Gemeenten gunnen die opdrachten het liefst aan bedrijven die het meest CO2-neutraal werken. Daar hebben we met ons beleid de afgelopen jaren al diverse keren voordeel van gehad, in de zin dat ons de opdracht werd gegund. Het leidt ertoe dat we een eigen laadpaal hebben ontwikkeld, waarvan we er meerdere op ons terrein gaan plaatsen. Zo zullen we stap voor stap onze dertig voertuigen elektrificeren.”

MAN TGS

Van Leeuwen leverde ook een nieuwe MAN TGS 28.470 6x2-4 BL met elektrische PTO en 30 kWh accupakket aan Meeuwisse, voorzien van een elektrisch werkende kraan. Het chassis is aangepast met een widespread-as die gestuurd is. “Ook daarmee lopen we zo ver voorop als nu mogelijk is. Over enkele jaren zijn trucks zoals deze vol-elektrisch, maar nu nog niet.”