60 jaar MAN: Van een MAN 415 platte bakwagen naar eTruck. De samenwerking tussen D. Suykerbuyk Transport en LEEUWEN TRUCKS & VANS
60 jaar MAN: Van een MAN 415 platte bakwagen naar eTruck. De samenwerking tussen D. Suykerbuyk Transport en LEEUWEN TRUCKS & VANS
D. Suykerbuyk Transport is een van de langslopende klanten van ROSIERVANDENBOSCH en later LEEUWEN TRUCKS & VANS. Samen met Directeur Dave Suykerbuyk blikken we terug op een mooie en lange geschiedenis met MAN.
Het begin van een jarenlange samenwerking
D. Suykerbuyk Transport is opgericht in 1942 door de opa van Dave, Dirk Suykerbuyk, in de oorlogstijd. Suykerbuyk begon met het vervoeren van tafelzuren en zijn daarna voor Heineken bier gaan rijden. Later zijn ze zich gaan specialiseren in gietasfalttransport, en zijn de diensten uitgebreid.
In 1960 is de allereerste MAN aangeschaft, een 415 platte bakwagen.
Nu, meer dan 60 jaar later, rijdt Suykerbuyk nog steeds met veel plezier MAN.
De samenwerking begon bij ROSIERVANDENBOSCH in Utrecht, die nu samen is gegaan met LEEUWEN TRUCKS & VANS. Dave vertelt: “In die tijd kende we nog geen 24 uur service en was je aangewezen op de openingstijden van de garage. Maar bij Gebr. v/d Bosch was dit anders, had je in het weekend of in de avond onderdelen nodig (sleutelen deden we die jaren nog bijna allemaal zelf) dan werd de deur voor ons open gemaakt, konden we de onderdelen meenemen en dit werd op maandag wel weer gefactureerd. Hierdoor was onze vloot op maandag altijd weer klaar voor een nieuwe week en was er dus bijna geen uitval van de vrachtwagens.”
“De service is tot op de dag van vandaag hartstikke goed. We hebben vaak de jarenlang hetzelfde aanspreekpunt. Bij LEEUWEN kennen ze onze situatie, ze weten hoe belangrijk het transport is. Ze staan altijd 200% klaar voor ons.”
Het verhaal van de eerste trekker
Dave vertelt dat ze in september 2007 uitgenodigd werden om mee te gaan naar de introductie van de nieuwe MAN.
“We vertrokken vanuit De Meern met een bus met ondernemers. In de bus op de heenweg hebben we zitten praten over een nieuwe 6x2 bakwagen, maar daarvan bleek de levertijd 1,5- 2 jaar te zijn. Tot dusver reden we alleen maar bakwagens met aanhanger maar omdat de levertijd zo lang was kwam het gesprek op een trekker om aan te schaffen, echter kwamen we daar ook meteen bedrogen uit omdat daar ook een levertijd van 1-1,5 jaar op zat.
Toen vertelde Erik dat hij voor zichzelf een MAN trekker V8 met 680 pk als Demo had besteld en die zou er met een maand of 4 zijn, waarop Dick Suykerbuyk meteen zei: “die ben je dan mooi kwijt want die is voor ons” en zo was de aankoop van onze eerste trekker een feit.”
De eerste eTruck
Na heel wat jaren dieseltrucks gereden te hebben, heeft Suykerbuyk nu ook de eerste elektrische vrachtwagen (de eTGX) besteld.
“We zijn op het gebied van duurzaamheid veel bezig. We hebben ook de eerste elektrische gietasfaltketel een paar jaar geleden in gebruik genomen.” Dave merkt dat de transportwereld langzaam verduurzaamt en wil er op tijd bij zijn. D. Suykerbuyk transport levert ook veel in binnensteden. Door de komende zero-emissiezones wordt een elektrisch voertuig belangrijk.
“Wij leveren voor veel parkeerdaken het asfalt aan. Dat zijn vaak parkeergelegenheden bij een winkelcentrum, supermarkt of parkeergarage, en die zie je ook steeds vaker in stedelijke gebieden,” vertelt Dave. “Daarnaast leveren we ook asfalt in voor dijkversterking. Dat is vaak in natura 2000-gebieden.”
Voor de werkzaamheden van Suykerbuyk is een elektrische truck een goede oplossing. “Ik denk dat ik 80 tot 90% van de ritten kan uitvoeren zonder onderweg te hoeven laden en als we wel onderweg moeten laden zijn er steeds meer Laadpleinen voor trucks op strategische punten."
Op de komende 60 jaar
De elektrische truck wordt volgend jaar geleverd. We willen D. Suykerbuyk Transport bedanken voor het vertrouwen in MAN en LEEUWEN TRUCKS & VANS en hopen op een voortzetting van de samenwerking de komende jaren.