Al 60 jaar MAN-klant en nu de eerste eTGX: D. Suykerbuyk Transport kiest voor elektrisch


Ruim zestig jaar geleden kocht D. Suykerbuyk Transport hun eerste MAN; een 415 platte bakwagen. Nog altijd rijdt het familiebedrijf met MAN, maar dan wél in een compleet nieuwe vorm. Onlangs haalde directeur Dave Suykerbuyk persoonlijk de allereerste serieproductie eTGX op bij het MAN Truck Forum in München. Een primeur voor zowel D. Suykerbuyk Transport als voor LEEUWEN TRUCKS & VANS!


Vooruitkijken loont: Suykerbuyk bereidt zich voor op 2030

De eTGX 20.544 is een volledig elektrische 4x2 trekker met zes hoogvoltaccu’s, een nettovermogen van 480 kW en een ruime GX-cabine. De truck wordt straks ingezet op diverse projecten door heel Nederland, in zowel milieuzones als in “Natura 2000” gebieden

Deze aankoop kwam niet uit de lucht vallen: “We hebben een paar jaar geleden in 2021 de eerste elektrische gietasfaltketel van de wereld in gebruik genomen. Ondertussen hebben we ook een elektrische hotbox. De elektrische vrachtwagen is dan de volgende stap,” vertelt Dave “In 2030 wordt het toch verplicht in binnensteden, en daar zitten wij nogal regelmatig.”

Met oog op zero-emissiezones en wetgeving is D. Suykerbuyk Transport op tijd begonnen om de overstap te maken, zeker nu er ook subsidie mogelijk is. 
“Wat is de levertijd straks als je in 2029 een elektrische truck wilt bestellen? Heb je hem dan nog voor 2030?”


Primeur met de eerste serieproductie eTGX

De eerste serieproductie eTGX werd persoonlijk in München opgehaald. De eerste indruk? Veelbelovend: met de losse trekker konden ze in één keer van München naar Amsterdam rijden.

Ook het rijden viel in de smaak. “Het doet niet onder voor een gewone truck. Het rijdt natuurlijk hartstikke rustig en doordat zowel de vrachtwagen, de cabine en de stoelen luchtgeveerd zijn zoef je over de weg. Door het grote vermogen en de elektrische aandrijving trekt de eTGX ook nog eens lekker snel op. En het bereik verraste mij ook,” vertelt Dave. 

D. Suykerbuyk Transport heeft al een lange geschiedenis met MAN en LEEUWEN TRUCKS & VANS. “We rijden al ruim 60 jaar MAN dus de MAN zelf kennen we goed qua rijeigenschappen en comfort.” Dave deed zelf veel vooronderzoek naar elektrische mogelijkheden, en de MAN eTGX kwam als beste keuze naar voren. 
 


Klaar om te laden, klaar om te rijden

De truck wordt momenteel nog gespoten en verder afgebouwd, maar het team is al enthousiast om ermee te rijden.

Ook over het laden is al nagedacht. “We hebben hier één laadpaal en dan kunnen wij ’s nachts de vrachtwagen weer helemaal vol laden. Ik verwacht dat ik 10 tot 15% onderweg moet laden en de rest allemaal op de zaak kan laden.”

We wensen D. Suykerbuyk Transport veel veilige elektrische kilometers toe. Door nú al te investeren in zero-emissie transport, laat het bedrijf zien een echte voorloper in duurzaamheid te zijn.


CONTACT MET LEEUWEN TRUCKS & VANS